Patyki 2012: najciekawsze w minionym roku

h_2013_01_09_patyki2k2
k_dlugoteksty
Tworzenie zestawień podsumowujących minionych 12 miesięcy to fantastyczna robota. Z jednej strony nie trzeba się specjalnie namęczyć (bo już raz się o tym pisało), z drugiej to fajny materiał, chętnie czytany przez wszystkich. Nie mogłem więc przepuścić takiej okazji i oto przed wami „rozdanie” Patyków 2012, a więc wyimaginowanych statuetek o długiej (bo około półgodzinnej) tradycji, nagradzających wszystko to, co okazało się w ubiegłym roku najciekawsze.

PATYK ODSMAŻANY – najlepsza reedycja/składanka
i_lawomancoverZe względu na moje zapatrzenie w przeszłość, nie mogło zabraknąć nagrody o charakterze retrospektywnym. Nie będę tu oczywiście oceniał albumów z lat 60. czy 70. jako takich (bo miałbym problem z wybraniem, a poza tym to nagrody za rok 2012), ale wszelakie składanki i reedycje – czemu nie? Wybór w tym roku był dość trudny (chociażby dlatego, że wciąż nie dotarł do mnie recenzencki egzemplarz składanki „Nuggets”), ale ostatecznie jury zdecydowało o przyznaniu Patyka 2012 w kategorii odsmażanej reedycji „L.A. Woman” Doorsów. Świetna płyta, poprawiony dźwięk, trochę bonusów – mi wystarczy.

PATYK NA ŻYWO – najlepszy album live
i_celebrationdaycdW kategorii live nagrodę otrzymuje jedna z najbardziej oczekiwanych premier zeszłego roku, a mianowicie „Celebration Day” Led Zeppelin. Było do przewidzenia, że chłopaki zachowają przyzwoity poziom, jednak nie spodziewałem się, że pokażą aż taką klasę. Ponad tuzin wielkich hitów, kilka pozytywnie zaskakujących piosenek, doskonałe (wciąż) umiejętności techniczne, świetne brzmienie, bardzo dobre wydanie (na wielu nośnikach) – ja jestem urzeczony, a ci, którym udało się zdobyć bilet na koncert muszą chyba do dziś nie spać po nocach.

PATYK ŚWIEŻY – najlepszy nowy album studyjny
i_drjohnlockeddownTo chyba najważniejsza ze wszystkich kategorii w Patykach 2012. Co jednak ciekawe, nie zastanawiałem się tu zbyt długo nad wyborem. Jako że dobrych płyt w zeszłym roku nie brakowało, może to świadczyć tylko i wyłącznie o wysokim poziomie reprezentowanym przez „Locked Down” Doktora Johna, bo właśnie ten album zdeklasował konkurencję i otrzymuje świeżego Patyka. Tak spektakularne powroty po latach zdarzają się niezwykle rzadko. „Locked Down” jest jednak żywym dowodem na to, że zawsze warto czekać. Aż sobie puszczę całą płytę…

PATYK DO CZYTANIA – najlepsza książka okołomuzyczna
i_predzejswinieTak jakoś się złożyło, że na blogu recenzuję dość często różnorakie książki poświęcone muzyce, najczęściej biografie. W tym roku ciekawych publikacji w tym zakresie było wręcz zatrzęsienie (Cash, Mercury, Johnson, mnóstwo Stonesów…), ale najlepsza z nich trafiła do tego zestawienia rzutem na taśmę, bo wydano ją pod koniec roku. Mowa o niezwykle dogłębnej, ciekawej, a jednocześnie wyważonej biografii Pink Floyd autorstwa Marka Blake’a. Po raz kolejny, cytując sam siebie, polecam: „to jedna z najlepszych biografii muzycznych jakie miałem do tej pory okazję czytać”.


PATYK ROZGORYCZENIA – największe rozczarowanie

i_jackwhite_blunderbussNie mogło też zabraknąć w rozdaniu Patyków kategorii pokrewnej filmowym Złotym Malinom. Niestety i tutaj miałem pewien dylemat, bo premier, które mnie zasmuciły było co najmniej kilka – Ry Cooder, Gary Clark Jr… Najbardziej jednak zawiódł mnie Jack White i jego „Blunderbuss”. Przez parę lat żyłem w przekonaniu, że Jack rozpoczyna każdy projekt z ogromną werwą, z czasem wypala się i zaczyna coś nowego – z równie mocnym uderzeniem. Oczekiwałem więc, że jego pierwszy solowy album grzmotnie we mnie z siłą rozpędzonego Kamaza. Nic z tego. To dobry krążek (3,5 na 5), ale tylko tyle.

To by było na tyle. Następne patykowe rozdanie za rok, być może już razem z pompatyczną i elegancką galą w jakiejś przestronnej Sali Kongresowej czy czymś takim. Proszę – postujcie w komentarzach swoich własnych kandydatów do zaszczytu najlepszej/najgorszej płyty roku. Wielce jestem ciekaw waszych wyborów.

Źródła zdjęć: takie jak w podlinkowanych recenzjach

Ten wpis został opublikowany w kategorii Długoteksty i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

